Siirry pääsisältöön

Tekstit

Näytetään blogitekstit, joiden ajankohta on toukokuu, 2016.

KASVATTAAKO JUMPPA LIHAKSIA?

Millainen ryhmäliikuntatunti muokkaa lihaksia?

Puhtaasti aerobiset tunnit, kuten tanssillinen ryhmäliikunta ja spinning, eivät juurikaan kasvata lihasmassaa. Toki aloittelija voi huomata pientä muutosta, ja esimerkiksi kuntopyöräily voi kasvattaa hieman reisilihaksia, mutta salitreeniin verrattuna vaikutus on vaatimaton. Nopeimpia lihassoluja ei käytetä noiden tuntien aikana juuri lainkaan, ja jos lihassolu ei aktivoidu, ei se liioin kasva.

Kestovoimapainotteiset tunnit, kuten body pump, vaikuttavat nekin heikosti lihasmassaan. Tällainen harjoittelu kasvattaa hieman aloittelijan lihaksia, mutta alkuvaiheen jälkeen treeni ei lisää habaa, vaan lihakset tulevat vain kestävämmiksi. Tästä on tehty tutkimuskin, jossa kuukauden body pumptreeni paransi voimaa kohtalaisesti, mutta ei lisännyt lihasmassaa. Toistoja on niin tuhottomasti ja kuorma on sen verran pieni, että osa lihassoluista ei edelleenkään työskentele.

HIIT-tyyppiset tunnit, joilla tehdään lyhyitä, 10-30 sekunnin intensiivisiä t…

KESÄLOMA TULOSSA, UHKAAKO RAPAKUNTO?

Koska kesä on vain kerran vuodessa, hellesää ja lomafiilis eivät aina kiehdo treenihommiin. Plösähtäminen ei myöskään innosta, joten jotain tarvitsee tehdä.

Jos meinaat lyödä alkukesästä lenkkarit naulaan, kuntosi alkaa karista parissa viikossa. Ensimmäisenä kärsii kestävyys, joka saattaa heikentyä jo reilun viikon tauon jälkeen. Koko kesän huili tuntuu selkeästi niin arjessa kuin treeneissä. Jos esimerkiksi taitoit viiden kilometrin lenkin keväällä 30 minuuttiin, sama matka kestää kesän lopulla viisi minuuttia kauemmin.

Voima ja lihasmuodot heikentyvät kolmannen huiliviikon alkaessa. Kuukauden tauko vie voimiasi kymmenisen prosenttia. Kolmen kuukauden tauko syö jo selvästi lihaskuntoasi, erityisesti jos olet aloitteleva treenaaja.

Hyvä uutinen on se, että kunnon ylläpitoon riittää vaikka laskisit treenimääräsi puoleen. Ylläpitävässä treenissä liikuntaa ei tarvita paljon, mutta sen pitää oikeesti olla rankkaa. Sunnuntaikävelyt ja heppoiset jumpat eivät riitä.

Jos haluat säilyttää hap…