Siirry pääsisältöön

Tekstit

Näytetään blogitekstit, joiden ajankohta on marraskuu, 2017.

VOIMAHARJOITTELUN KUNINGAS MAASTAVETO

Jokaisen kuntosaliohjelmassa tulisi olla mukana raskaita moninivelliikkeitä. Yksi näistä liikkeistä on maastaveto, jonka sanotaan olevan voimaharjoittelun kuningasliike. Maastaveto on isojen painojen liike, joten tekniikan on oltava priimaa.
Maastaveto kertoo ehkä parhaiten voimatasoistasi ja suorituskyvystäsi. Muista, että olet juuri niin hyvä maastavetäjä kuin heikoin lihasryhmäsi on. Heikko lihas on kuin heikompi lenkki ketjussasi ja vaikuttaa auttamattomasti voimantuottoon, mutta myös tekniikkaan ja sitä kautta mahdollisesti virheellisiin suorituksiin.
Kaikkein tärkeimpänä maastavedossa on vartalon, erityisesti selän, hyvä asento. Siitä ei luisteta koskaan. Kun tekniikka on hyvin hallussa, on uskallettava lisätä painoja.
Maastavedon englanninkielinen nimi on deadlift eli kuolleista nosto. Älä siis pompauta painoja lattiasta nostojen välissä. Jokainen toisto on uusi suoritus. Onhan se kevyempää ja helpompaa, mutta ei mitenkään viisasta. Varustuksesta sen verran, että sukkasiltaa…

SYÖTKÖ VAIN KALOREITA?

Onko tavoitteenasi pudottaa painoa ja polttaa rasvaa? Tai kenties kasvattaa lihasmassaa? Tiedämme, että rasva palaa, kun syömme vähemmän kuin kulutamme ja lihaskasvun mahdollisuus on taas syödessämme enemmän kuin kulutamme. Se virhe, minkä moni tekee, on syödä vain kaloreiden mukaan. Toisin sanoen esim. rasvaa polttaessa yrität syödä mahdollisimman terveellisesti ja kevyesti ettei kaloreita tulisi liikaa.
Olen lukenut todella paljon asiakkaitteni rustaamia ruokapäiväkirjoja ennen valmennuksen aloittamista. Päälle päin saattaa näyttää, että ruokavalio on ollut kevyt ja terveellinen. Syvempi analyysi kuitenkin kertoo usein aivan liian matalista kaloreista ja vääränlaisista energiaravintoainejakaumista. Ei nimittäin ole aivan sama, millaisesta ruuasta kulutusta pienemmän tai suuremman energiamäärän otat.
Ihan ensimmäisenä ruokavalion pohja tulee tehdä niin, että se on terveellinen ja tuo kylläisyyttä, silloinkin kun mennään energiavajeella. Kylläisyyttä saadaan ruuan määrällä, mutta ru…