Siirry pääsisältöön

Tekstit

Näytetään blogitekstit, joiden ajankohta on syyskuu, 2016.

MITEN PRÄSSÄÄT?

Jalkaprässi on varmaan yksi suosituimmista kuntosalilaitteista jalkoja treenatessa. Laitetaan vaan jalat levylle ja työnnetään. Onko se näin yksinkertaista? Ei ihan.
Jalkaprässi ei korvaa kyykkyjä. Vaikka tekisit kuinka syviä prässejä, ne eivät kehitä yhtä hyvin pakaralihaksia, vatsalihaksia ja monia muita tukilihaksia kuten kyykyt. Monelle jalkaprässi on kuitenkin hyvä etureisien lihasmassan harjoite, kun se tehdään lihastuntumalla eikä vain yritetä saada mahdollisimman paljon rautaa ylös pienellä liikeradalla. Jos haluat tasapainoiset jalkalihakset, tulee niitä treenata erilaisilla liikkeillä. Pelkkä jalkaprässi tai kyykkykään ei yksinään riitä.

Miten jalkaprässillä sitten pitäisi treenata? Yksi huomioitava asia on se, miten jalat asetetaan levylle.

Asettamalla jalat keskelle lantion levyiseen asentoon saat parhaiten harjoitettua jalkoja tasapainoisesti sekä etu- että takareisien osalta. Jos taas asetat jalat leveämmälle, treenaat lähinnä lähentäjiä.

Jos asetat jalat levyn yläosaan,…

MIKSI HARTIAT KIPEYTYVÄT?

Omille asiakkailleni jankutan kyllästymiseen asti ryhdistä ja lapatuesta, mutta miksi? Mitä tarkoittaa lapatuki ja miksi se on niin tärkeä? Lapatuki on perustaito, jonka jokaisen pitäisi opetella.

Lapatuella tarkoitetaan hyvää olkapään ja lavan hallintaa. Hyvä lapatuki on oleellinen osa hyvää kehonhallintaa ja perusta sille, että pystyt kontrolloimaan kroppaasi niin arjen askareissa kuin treeneissäkin. Lapatuki on myös oleellinen olkanivelen hyvinvoinnille, ja tärkeä ryhdinkin kannalta. Esimerkiksi paljon istumatyötä tehdessä olkapää kiertyy helposti virheelliseen asentoon liian eteen, ja tämä aiheuttaa yleensä olka-hartiaseudun vaivoja.

Olkanivel on monimutkainen ja laajalla liikkuvuudella varustettu herkkä kapistus. Herkkyydestä kertoo se, että olkapäävammat ovat kuntosalitreenaajan yleisin vamma. Ongelmina ovat usein olkapäiden liikkuvuuden kannalta huonosti valitut liikkeet sekä lapatuen pettäminen liikkeen suorittamisen aikana. Tähän yhtälöön jos lisätään vielä liian isot painot,…