Siirry pääsisältöön

Tekstit

Näytetään blogitekstit, joiden ajankohta on joulukuu, 2016.

JOULUNA HERKUTELLAAN!

Joulu häämöttää jo ovella ja laihdutuskuurit sekä ruokavaliot siirretään takavasemmalle. Joulua pidetään ruokajuhlana, jossa herkuttelu näyttelee pääroolia. Voiko jouluna herkutella hyvällä omatunnolla?
Jouluna voi hyvin antaa itselleen luvan herkutella ilman huonoa omaatuntoa. Parin päivän herkuttelu jouluna ei juurikaan vaikuta hyvinvointiin tai painoon, jos elämäntavat ovat muuten kohdillaan. Tärkeämpää on se, miten eletään koko loppuvuosi.
Jouluruoka ei aina tarkoita epäterveellistä ruokaa. Kun ruuat tehdään itse aidoista raaka-aineista, tiedät mitä suuhusi laitat. Erilaiset salaatit, kalkkuna, kinkku ja kalat ovat hyviä vaihtoehtoja. Kohtuus kaikessa on tärkeää, myös itse herkuissa. Jos syö kilokaupalla suklaata, torttuja, kakkuja, pipareita tms., niin totta kai ne lihottavat. Kunnon jouluruuassa ei ole mitään pahaa. Kaikista tärkein asia on se, että herkuttelu ei jää päälle ja veny useaksi päiväksi. Joulu ei ole pakottava syy syödä kaikkea mahdollista. Keskity sen sijaan nautt…

KATSE TAKAREISIIN!

Suurimman osan naisten jalkatreenin perusta on rakennettu muodikkaasti pakaraliikkeiden varaan. Eristetään ja jumpataan, mutta unohdetaan kokonaan se raskas perustreeni. Ajatus pyörii niin paljon takamuksessa, että itse jalkojen muotoaatelit eli takareidet jäävät lähes treenaamatta.
Jos jalkatreeniin vielä yhdistyy etureisidominanssi eli liikkeet tehdään etureisillä, takareisien ja pakaroiden kustannuksella, jää koko taka-akseli kehittymättä. Esim. kyykyssä etureisidominanssi näkyy etupainotteisena nostona sekä polvien työntymisellä eteen. Ongelman korjaaminen vaatii takareisien ja pakaran hermotuksen harjoittelemista eli opetellaan aktivoimaan lihaksia. Tällaiset lihasten aktivointikorjaukset sekä lihasepätasapainot kannattaa jättää ammattimaisen personal trainerin tehtäviksi.
Perusnaisen jalkatreeni näyttää yleensä tältä. Ensin tehdään ehkä vähän kyykkyjä, sitten prässätään ja tehdään kaikki maailman pakarajumpat ja ehkä loppuun, jos muistetaan, tehdään pari hassua polven koukistus…