Siirry pääsisältöön

PÄÄSEEKÖ SELLULIITISTA EROON?


Selluliitti on kiusallinen kosmeettinen ongelma. Lääketieteellisesti selluliitilla tarkoitetaan ihon tulehdustilaa, joka voi olla lähes missä päin kehoa tahansa. Yleisimmin selluliitilla tarkoitetaan kuitenkin appelsiini-ihoa, joka pääasiassa on vain rasvaa. Appelsiini-iho on tyypillisempää naisille, sillä sidekudoksen muodonmuutoksesta johtuen rasva lokeroituu eri tavoin naisilla kuin miehillä. Lisäksi naisten iho on usein ohuempi kuin miehillä, jolloin rasvapahkurat erottuvat selkeämmin ihon pinnan alta.

Sidekudoksen laatu (sidekudos ympäröi kaikkia solujamme) on yksilöllisesti erilaista, joten se, kuinka vetäytyvää tai löysää sidekudoksesi on, vaikuttaa siihen, miltä ihosi sekä kudoksesi näyttävät.
On muutamia hyväksi havaittuja keinoja päästä eroon selluliitista eli appelsiini-ihosta. Tiedät, että rasvavarastoihin voit vaikuttaa liikunnan ja ruokavalion avulla. Yhdistämällä aerobisen liikunnan ja lihaskuntoharjoittelun pystyt vaikuttamaan rasvalokeroiden tilavuuteen. Kun rasvan määrä pienenee, niin myös ihon pinta näyttää tasaisemmalta. Lihaskuntoharjoittelussa kannattaa valita kokonaisvaltaisia perusliikkeitä, joilla hormonitekijät, jotka tehostavat rasvanpalamista, lisääntyvät. Lisänä täsmäliikkeitä, joilla on vaikutusta niin sidekudoksen muokkaantumiseen kuin myös lihasten muotoon.

Liikunta edistää tehokkaasti sekä lymfanestekiertoa että ihon pintaverisuonten verenkiertoa. Selluliitille onkin tyypillistä, että ihon ja ihonalaiskudoksen verenkierto sekä aineenvaihdunta ovat heikentyneet, joten liike on lääke kyseiseen ongelmaan.

Myös veden riittävä juominen on tärkeää, jotta neste- eli lymfakierto pysyy vilkkaana. Liian vähäinen nesteensaanti kuivattaa myös iho- ja sidekudosta, jolloin niiden aineenvaihdunta sekä terveys kärsivät. Nesteen lisäksi on luonnollisesti huomioitava myös terveellinen, runsaasti kasviksia, hyvälaatuisia proteiineja, sopivasti hyviä rasvoja sekä maltillinen määrä hiilihydraatteja sisältävä ravitsemus.

Myös mekaanisesta ihon lisähoidosta voi olla apua selluliitin selättämisessä. Kuivahieronta sekä kylmä-lämpö-suihkuttelut parantavat sekä ihon rakennetta, että pintaverenkiertoa ja aineenvaihduntaa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

VÄSYTTÄÄKÖ RUOKAILUN JÄLKEEN?

NYT RULLATAAN!

Kiristää ja kipuilee, pitäisikö mennä hierojalle? Venyttely ei tuota tulosta, liikkuvuus ei parane eikä jäykkyydet lähde. Mitä jos hankkisit itsellesi rullan? Voit säästyä parhaimmassa tapauksessa hierontakäynneiltä ja mikä parasta, voit rullailla milloin vaan ilman ajanvarausta ja ihan ilmaiseksi.
Suurimmalla osalla meistä on, ainakin joskus, lihaksissaan triggerpisteitä eli ärtyneitä kipukohtia. Varsinkin liikkumattomuus ja liika istuminen aiheuttaa lihasten jumiutumista ja huonoa toimivuutta. Mutta näin käy myös aktiivisen liikunnan harrastajankin, mikäli ei satsata kehonhuoltoon. Rullauksella saadaan avattua näitä jumitiloja ja sitä myöten parannetaan kehon liikkuvuutta, mutta myös lihasten voimantuottokykyä.
Vaikka sinulla ei olisi kiputiloja eikä liikkuvuusongelmia, suosittelen silti käyttämään rullausta. Paremman voimantuoton lisäksi rullaus vähentää lihaskipuja, auttaa palautumisessa ja parantaa jopa ryhtiä. Kehonhuoltoa ei siis pidä aloittaa vasta kipujen ilmaannuttua.

Rull…

PALJONKO PITÄÄ SYÖDÄ?

Nyt ei puhuta laihduttamisesta eikä lihasmassan kasvattamisesta, vaan yleisesti päivittäisestä energiantarpeesta.
Kaikki tarvitsevat energiaa, vaikka tarkempi määrä onkin yksilöllistä. Energian tarve on se määrä energiaa, joka pitää kehosi painon, koostumuksen ja fyysisen aktiivisuutesi hyvää terveyttä ylläpitävällä tasolla. Tarvitset energiaa perusaineenvaihduntaan (jotta sydän sykkii, keuhkot toimivat, entsyymejä ja hormoneja syntyy jne.), ruoan aiheuttamaan lämmöntuottoon, liikkumiseen ja kaikkeen muuhun tekemiseen. Energiantarpeeseen vaikuttaa mm. sukupuoli, ikä, paino, lihasmassa ja liikunnan määrä. Mitä nuorempi, mitä enemmän lihasmassaa, mitä enemmän painoa ja mitä enemmän liikkuu, sitä suurempi on perusaineenvaihdunta ja sitä suurempi on päivittäinen energiantarve.
Suurin osa energiastasi kuluu perusaineenvaihduntaan ja kun tähän lisätään fyysinen aktiivisuutesi, saadaan päivittäinen energiantarpeesi. Kokonaisuuteen vaikuttaa paljon muukin päivän aktiivisuus kuin liikunta, ku…