Siirry pääsisältöön

SEURAA JONNAN VALMENNUSTA OSA 10 / PÄÄTÖS


Jonnan valmennus on päättynyt lepoviikkoon. Viimeinen jakso mentiin entistä kovempaa 3-jakoisella treeniohjelmalla. Sarjat vietiin loppuun asti ja mausteina käytettiin erilaisia erikoistekniikoita. Ruoka pysyi kohtuullisen samana koko valmennuksen ajan, tosin lepoviikoille hieman vähennettiin kaloreita.

Näinkin lyhyessä ajassa saatiin hienosti kehitystä aikaiseksi💪😉.

Tässä vielä Jonnan kommentit valmennuksesta:

Lämmin kiitos kuluneista kuukausista. Päällimmäinen tunne on kiitollisuus ja haikeuskin - nyt jatkan tästä itsekseni eteenpäin entistä motivoituneempana.

Jokainen ohjauskerta ja viikottaiset omat treenit olivat tavalla tai toisella opettavaisia. Mietin paljon omaa tekemistäni ja mielelläni kuulin valmentajalta perusteluita annettuihin ohjeisiin. Sain valmennuksesta paljon vahvistusta jo omaksutulle treenifilosofialleni, mutta vielä enemmän uusia näkökulmia ja vinkkejä. Valmennus vakuutti, että ruokavalion ja levon optimoinnilla saadaan hyvin suunnitellun treeniohjelman tulokset näkyville. Mikään edellisistä ei yksin riitä.

Omat tavoitteeni valmennukselle täyttyivät hyvin. Vaikka mittaukset eivät suuria muutoksia todenna, niin peilikuva ja vaaka kertovat fyysisistä muutoksista. Massaa on siis hiukan tullut lisää, lihaksen ja rasvakudoksenkin muodossa. Treenit kulkivat hyvin ja toteutin nousujohteista harjoittelua. Edelleen palautuminen on ajoittain puutteellista, mutta nyt ymmärrän paremmin sen merkityksen kokonaisuuteen. Ruokavalio jatkuu kohdallani samankaltaisena, eli kiinnitän jatkossakin paremmin huomiota ravintoainejakaumaan. Ruoka-aineet löytyivät lähes kaikki jo ennenkin omalta lautaselta.

Olen tottunut itsenäiseen treenaamiseen omien suunnitelmien ja tietotaidon mukaisesti. Ei ollut siis pelkästään helppoa olla toisen valmennettavana. Treeniin, lepoon ja ruokavalioon liittyviä ohjeita noudatin 80/20 periaatteella, eli vähän lipsuin siellä täällä, mutta pääsääntöisesti tein mitä pyydettiin. Tämä on linjani myös jatkossa, joustavuus. Enhän ole kuitenkaan fitnessurheilija, vaan elämäntapakuntoilija. 

Haasteita valmennuksen aikana toivat lähinnä ylimääräiset työhön kuuluvat ryhmäliikuntatunnit, jotka haukkasivat palan palautumisesta. Ja kuten useimmat, myös minä sorrun helpommin herkkuihin väsyneenä. Valmennusjakson aikana sairastin flunssan lepoviikolla, eli vaikka jälleen mentiin palautumisen kustannuksella, pystyin tästä johtuen tekemään kuitenkin kaikki treenit. Alaselkä kipuili kauden puolivälissä, muutoin kroppa on tuntunut toimivalta.

Suski on valmentajana vaativa ja pikkutarkka, erittäin läsnäoleva ja auttavainen. Hän on asiakastaan varten. Suski on löytänyt vahvan oman tavan toteuttaa valmennuksiaan ja tällä päästään kyllä hyviin tuloksiin. 


Kiitos!❤

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

VÄSYTTÄÄKÖ RUOKAILUN JÄLKEEN?

NYT RULLATAAN!

Kiristää ja kipuilee, pitäisikö mennä hierojalle? Venyttely ei tuota tulosta, liikkuvuus ei parane eikä jäykkyydet lähde. Mitä jos hankkisit itsellesi rullan? Voit säästyä parhaimmassa tapauksessa hierontakäynneiltä ja mikä parasta, voit rullailla milloin vaan ilman ajanvarausta ja ihan ilmaiseksi.
Suurimmalla osalla meistä on, ainakin joskus, lihaksissaan triggerpisteitä eli ärtyneitä kipukohtia. Varsinkin liikkumattomuus ja liika istuminen aiheuttaa lihasten jumiutumista ja huonoa toimivuutta. Mutta näin käy myös aktiivisen liikunnan harrastajankin, mikäli ei satsata kehonhuoltoon. Rullauksella saadaan avattua näitä jumitiloja ja sitä myöten parannetaan kehon liikkuvuutta, mutta myös lihasten voimantuottokykyä.
Vaikka sinulla ei olisi kiputiloja eikä liikkuvuusongelmia, suosittelen silti käyttämään rullausta. Paremman voimantuoton lisäksi rullaus vähentää lihaskipuja, auttaa palautumisessa ja parantaa jopa ryhtiä. Kehonhuoltoa ei siis pidä aloittaa vasta kipujen ilmaannuttua.

Rull…

PALJONKO PITÄÄ SYÖDÄ?

Nyt ei puhuta laihduttamisesta eikä lihasmassan kasvattamisesta, vaan yleisesti päivittäisestä energiantarpeesta.
Kaikki tarvitsevat energiaa, vaikka tarkempi määrä onkin yksilöllistä. Energian tarve on se määrä energiaa, joka pitää kehosi painon, koostumuksen ja fyysisen aktiivisuutesi hyvää terveyttä ylläpitävällä tasolla. Tarvitset energiaa perusaineenvaihduntaan (jotta sydän sykkii, keuhkot toimivat, entsyymejä ja hormoneja syntyy jne.), ruoan aiheuttamaan lämmöntuottoon, liikkumiseen ja kaikkeen muuhun tekemiseen. Energiantarpeeseen vaikuttaa mm. sukupuoli, ikä, paino, lihasmassa ja liikunnan määrä. Mitä nuorempi, mitä enemmän lihasmassaa, mitä enemmän painoa ja mitä enemmän liikkuu, sitä suurempi on perusaineenvaihdunta ja sitä suurempi on päivittäinen energiantarve.
Suurin osa energiastasi kuluu perusaineenvaihduntaan ja kun tähän lisätään fyysinen aktiivisuutesi, saadaan päivittäinen energiantarpeesi. Kokonaisuuteen vaikuttaa paljon muukin päivän aktiivisuus kuin liikunta, ku…