Siirry pääsisältöön

MITÄ IHMETTÄ TARKOITTAA KIINTEYTYMINEN?



Varmaan jokaisella asiakkaallani on tavoitelistallaan kiinteytyminen. Ja kun kyseistä tavoitetta lähdetään avaamaan, se tarkoittaa jokaiselle vähän erilaista asiaa. Yksi haluaa kiinteyttää vatsaa, toinen reisiä tai jotain muuta ruumiinosaa. Lihaskimpuksi ei haluta, mutta kiinteäksi kyllä. Ei haluta laihtua, ainoastaan kiinteytyä.

Mitä ihmettä tämä mystinen kiinteytyminen sitten oikeastaan on? Selkokielellä se tarkoittaa sitä, että rasvamäärä kehossa pienenee samalla kuin lihasmassa säilyy ennallaan tai lisääntyy. Kun keho kiinteytyy, on lihaksilla ja rasvaprosentilla aina osuutta asiaan. Ei ole olemassakaan mitään yksittäisiä liikkeitä, joilla saisi aikaan jonkun tietyn ruumiinosan kiinteytymisen. Rasva palaa aina tasaisesti koko kehosta. 

Kiinteyttäjän pahimmat viholliset ovat erilaiset pikadieetit ja liian vähäinen kalorinsaanti. Näissä tapauksissa käy yleensä niin, että rasvan sijaan katoaa lihasmassa.  Oikotietä ei ole laihduttamisessa, mutta ei myöskään kiinteytymisessä. Laihduttaessa pelkällä ruokavaliolla onnistuu lähes aina tuhoamaan kallisarvoista lihasta. Ja jos ruokavalio sattuu sisältämään vielä liian vähän proteiinia, lopputulos vain heikkenee.  

Kiinteyttäjän ruokavaliossa energiamäärät ja ravintoainesuhteet tulee olla kunnossa niin, että energiaa ja rakennusaineita on kehossa riittävästi. Kiinteyttäjän liikuntaohjelman taas tulee sisältää tehokasta aerobista treeniä, joka polttaa rasvaa ja parantaa kuntoa sekä vastusharjoittelua, joka vahvistaa lihaksia ja tuo kehoon muotoja. Unohtamatta venyttelyjä ja liikkuvuusharjoitteita, jotka notkistavat kehoa ja parantavat ryhtiä. Liikuntaohjelmassa on hyvä muistaa, että säännöllisyys, suunnitelmallisuus ja nousujohteisuus on kaiken perusta.

Muodokkaat ja kiinteät käsivarret ja reidet sekä piukat pakarat ovat suunnitellun ja pitkäjänteisen työn tulosta. Sekä treeni että ravinto pitää olla kohdallaan. Liikuntaa lisäämällä ilman kunnon ravintoa tai syömistä vähentämällä ja sohvalla löhöämisellä ei valitettavasti kiinteytymistä tapahdu. Kiinteytyäkseen pitää siis polttaa rasvaa tuhoamatta lihasmassaa ja mieluiten saada lisää lihasta. 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

VÄSYTTÄÄKÖ RUOKAILUN JÄLKEEN?

NYT RULLATAAN!

Kiristää ja kipuilee, pitäisikö mennä hierojalle? Venyttely ei tuota tulosta, liikkuvuus ei parane eikä jäykkyydet lähde. Mitä jos hankkisit itsellesi rullan? Voit säästyä parhaimmassa tapauksessa hierontakäynneiltä ja mikä parasta, voit rullailla milloin vaan ilman ajanvarausta ja ihan ilmaiseksi.
Suurimmalla osalla meistä on, ainakin joskus, lihaksissaan triggerpisteitä eli ärtyneitä kipukohtia. Varsinkin liikkumattomuus ja liika istuminen aiheuttaa lihasten jumiutumista ja huonoa toimivuutta. Mutta näin käy myös aktiivisen liikunnan harrastajankin, mikäli ei satsata kehonhuoltoon. Rullauksella saadaan avattua näitä jumitiloja ja sitä myöten parannetaan kehon liikkuvuutta, mutta myös lihasten voimantuottokykyä.
Vaikka sinulla ei olisi kiputiloja eikä liikkuvuusongelmia, suosittelen silti käyttämään rullausta. Paremman voimantuoton lisäksi rullaus vähentää lihaskipuja, auttaa palautumisessa ja parantaa jopa ryhtiä. Kehonhuoltoa ei siis pidä aloittaa vasta kipujen ilmaannuttua.

Rull…

PALJONKO PITÄÄ SYÖDÄ?

Nyt ei puhuta laihduttamisesta eikä lihasmassan kasvattamisesta, vaan yleisesti päivittäisestä energiantarpeesta.
Kaikki tarvitsevat energiaa, vaikka tarkempi määrä onkin yksilöllistä. Energian tarve on se määrä energiaa, joka pitää kehosi painon, koostumuksen ja fyysisen aktiivisuutesi hyvää terveyttä ylläpitävällä tasolla. Tarvitset energiaa perusaineenvaihduntaan (jotta sydän sykkii, keuhkot toimivat, entsyymejä ja hormoneja syntyy jne.), ruoan aiheuttamaan lämmöntuottoon, liikkumiseen ja kaikkeen muuhun tekemiseen. Energiantarpeeseen vaikuttaa mm. sukupuoli, ikä, paino, lihasmassa ja liikunnan määrä. Mitä nuorempi, mitä enemmän lihasmassaa, mitä enemmän painoa ja mitä enemmän liikkuu, sitä suurempi on perusaineenvaihdunta ja sitä suurempi on päivittäinen energiantarve.
Suurin osa energiastasi kuluu perusaineenvaihduntaan ja kun tähän lisätään fyysinen aktiivisuutesi, saadaan päivittäinen energiantarpeesi. Kokonaisuuteen vaikuttaa paljon muukin päivän aktiivisuus kuin liikunta, ku…