Siirry pääsisältöön

MIKSI LAIHDUTTAMINEN ON NIIN VAIKEAA?



 Kuinka moni voi rehellisesti tunnustaa kokeilleensa joskus laihdutuskuuria, pikadieettiä tai ihmepillereitä? Totuus on se, että laihdutuskuurit lihottavat. Jokaisen laihdutuskuurin jälkeen valtaosa ihmisistä painaa vähän enemmän kuin ennen laihduttamista ja edes lähtöpainossa pysyminen on entistä vaikeampaa. Kaalisoppadieetit, ravintopussiateriat ja muut laihdutuskuurit lamaannuttavat aineenvaihdunnan niin, että lihot entistä helpommin. Päähämme on iskostettu syvään ajatus ”syö vähemmän, laihdut enemmän”. Omasta mielestäni tällaiset ihmedieetit ovat nykyajan syömishäiriöitä.

Niukkakaloriset dieetit nostavat stressihormonitasoja ja alhainen verensokeri lisää vihantunteita. Stressi altistaa myös sairauksille, mm. sydäntaudeille ja niin, lihomiselle. Vähemmästäkin menettää niin mielensä kuin kehonsa tasapainon. Epäterveellisen ruuan on toisaalta todettu aiheuttavan monille henkistä tasapainottomuutta ja esim. ennen kuukautisia naisille rajuja mielenterveydellisiä ongelmia. Ahdistunut mieli taas yrittää hakea lohtua sieltä, mistä se on sitä ohjelmoitu saamaan eli herkuista. Liian tiukka laihdutuskuuri johtaa lähes aina ahmimiseen. Rankat ja nopeat laihdutuskuurit eivät johda pysyvään laihtumiseen, vaan voivat olla terveydelle vaarallisia, koska niillä on haitallisia vaikutuksia luustoon ja lihaksiin. Alle 1400 kalorin dieetillä on lähes mahdotonta saada ravinnosta riittävästi tarpeellisia ravintoaineita.

Laihduttajalla on aina mielessään kuurin loppuminen, se aika kun saa taas syödä. Kuitenkin kilojen poissa pysymisen edellytyksenä on, ettei enää palaa takaisin laihdutusta edeltäneisiin ruokailutapoihin. Kiloista eroon pääsemiseen liitetään usein sana taistelu. Kyllähän tahdonvoimaa tarvitaan, mutta ehkä taisteleminen ei ole oikea lähestymistapa.

Ylipaino on osoitus elimistön tasapainottomuudesta ja useimmiten seurausta vääristä elintavoista. Laihtuminen onnistuu varmemmin kun muutetaan omaa arkea siten, että liikunta lisääntyy ja syödään säännöllisesti normaalia perusruokaa. Paras ihmedieetti on se jo koulussakin opittu lautasmallin noudattaminen. Pysyvä painonpudotus onnistuu kun terveelliseen perusruokaan ja oikeanlaiseen ruokarytmiin liitetään säännöllinen liikunta.

Ei siis mitään rakettitiedettä

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

VÄSYTTÄÄKÖ RUOKAILUN JÄLKEEN?

PALJONKO PITÄÄ SYÖDÄ?

Nyt ei puhuta laihduttamisesta eikä lihasmassan kasvattamisesta, vaan yleisesti päivittäisestä energiantarpeesta.
Kaikki tarvitsevat energiaa, vaikka tarkempi määrä onkin yksilöllistä. Energian tarve on se määrä energiaa, joka pitää kehosi painon, koostumuksen ja fyysisen aktiivisuutesi hyvää terveyttä ylläpitävällä tasolla. Tarvitset energiaa perusaineenvaihduntaan (jotta sydän sykkii, keuhkot toimivat, entsyymejä ja hormoneja syntyy jne.), ruoan aiheuttamaan lämmöntuottoon, liikkumiseen ja kaikkeen muuhun tekemiseen. Energiantarpeeseen vaikuttaa mm. sukupuoli, ikä, paino, lihasmassa ja liikunnan määrä. Mitä nuorempi, mitä enemmän lihasmassaa, mitä enemmän painoa ja mitä enemmän liikkuu, sitä suurempi on perusaineenvaihdunta ja sitä suurempi on päivittäinen energiantarve.
Suurin osa energiastasi kuluu perusaineenvaihduntaan ja kun tähän lisätään fyysinen aktiivisuutesi, saadaan päivittäinen energiantarpeesi. Kokonaisuuteen vaikuttaa paljon muukin päivän aktiivisuus kuin liikunta, ku…

SYÖTKÖ LIIAN VÄHÄN?

Luulitko, että mitä vähemmän syöt, sitä tehokkaammin laihdut? Totuus on se, että liian vähäisen syömisen seurauksena painonpudotus voi tyssätä heti alkuunsa tai ainakin hidastua oleellisesti. Lihasmassasta on turha haaveillakaan liian vähäisellä syömisellä.
Kun kehosi huomaa, että ravintoa on saatavilla liian niukasti, se tarrautuu jäljellä oleviin energiavarastoihinsa kaikin keinoin. Elimistösi menee niin sanotusti säästöliekille. Säästöliekissä energiankulutus vähenee ja aineenvaihdunta hidastuu eikä paino tällöin putoa. Kaikki ylimääräinen liike vähenee ja sitä myötä myös kulutus heikkenee. Aineenvaihdunnan hidastuessa keho ei suostu enää luovuttamaan rasvaa, vaan alkaa ottaa energiaa mm. lihaksista. Yleisin ja suurin virhe painonpudottajille on tässä tilanteessa vähentää kaloreita entisestään.
Liian vähäisen syömisen vuoksi lihasmassasi katoaa ja syömiseen liittyvät mielitekosi kasvavat. Jos saat energiaa syömisistäsi liian vähän, liikkuminenkaan ei huvita. Varoituskellojen pitäi…