Siirry pääsisältöön

TARVITSEEKO LIIKUNNASSA OLLA TAVOITTEITA?






Yksi ryhmä on sitä mieltä, että liikunnan pitää olla kivaa, vapauttaa arjesta, töistä tai ties mistä ilman, että siinä on mitään tavoitteellista. Kunhan treenataan huvikseen. Ehkä näissä tapauksissa tavoitteista puhuminenkin ikään kuin tappaa kaiken liikkumisen nautinnon ja kaikesta liikkumisesta tulisi vain pakonomaista puurtamista.

Toinen ryhmä taas on sitä mieltä, että eihän mitään kannata edes tehdä ellei ole tavoitteita. Eihän silloin missään ole mitään järkeä! Miten voi kehittyä jos ei ole tavoitteita?

Itse olen sitä mieltä, että olipa tapasi liikkua miten tahansa luo itsellesi tavoite!

Tavoite kannustaa, kunhan se ei ole liian kaukainen. Jos rima on liian korkealla, into lopahtaa varmasti. Tavoite voi olla jokin yksi pienikin asia, jonka haluat tietyn ajan sisällä saavuttaa. Vaara liikuntamotivaation hiipumisesta on huomattavasti pienempi kuin itselleen on asettanut jonkin tavoitteen. Tavoite voi olla esim. kunnon parantaminen, lihasvoiman lisääminen, jonkin harjoitteen tai lajin oppiminen, hyötyliikunnan lisääminen, painon pudottaminen tai kehonmuokkaus. Tavoite voi olla mitä vaan mitä kukakin liikunnasta elämäänsä hakee.

Usein ihmisille käy niin, että liikunnasta innostuu ajoittain kovastikin ja sitten se syystä tai toisesta lopahtaa. Usein lopahtamisen syynä on motivaation puute. Motivaation puute taas johtuu usein siitä, että liikkumisella ei ole tavoitetta ja päämäärää. Liikkumisesta tulee onnistumisen kokemuksia kun pääsee asettamaansa tavoitteeseen ja tämä motivoi taas uuteen tavoitteeseen.

Mikä on sinun tavoitteesi?

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

VÄSYTTÄÄKÖ RUOKAILUN JÄLKEEN?

PALJONKO PITÄÄ SYÖDÄ?

Nyt ei puhuta laihduttamisesta eikä lihasmassan kasvattamisesta, vaan yleisesti päivittäisestä energiantarpeesta.
Kaikki tarvitsevat energiaa, vaikka tarkempi määrä onkin yksilöllistä. Energian tarve on se määrä energiaa, joka pitää kehosi painon, koostumuksen ja fyysisen aktiivisuutesi hyvää terveyttä ylläpitävällä tasolla. Tarvitset energiaa perusaineenvaihduntaan (jotta sydän sykkii, keuhkot toimivat, entsyymejä ja hormoneja syntyy jne.), ruoan aiheuttamaan lämmöntuottoon, liikkumiseen ja kaikkeen muuhun tekemiseen. Energiantarpeeseen vaikuttaa mm. sukupuoli, ikä, paino, lihasmassa ja liikunnan määrä. Mitä nuorempi, mitä enemmän lihasmassaa, mitä enemmän painoa ja mitä enemmän liikkuu, sitä suurempi on perusaineenvaihdunta ja sitä suurempi on päivittäinen energiantarve.
Suurin osa energiastasi kuluu perusaineenvaihduntaan ja kun tähän lisätään fyysinen aktiivisuutesi, saadaan päivittäinen energiantarpeesi. Kokonaisuuteen vaikuttaa paljon muukin päivän aktiivisuus kuin liikunta, ku…

SYÖTKÖ LIIAN VÄHÄN?

Luulitko, että mitä vähemmän syöt, sitä tehokkaammin laihdut? Totuus on se, että liian vähäisen syömisen seurauksena painonpudotus voi tyssätä heti alkuunsa tai ainakin hidastua oleellisesti. Lihasmassasta on turha haaveillakaan liian vähäisellä syömisellä.
Kun kehosi huomaa, että ravintoa on saatavilla liian niukasti, se tarrautuu jäljellä oleviin energiavarastoihinsa kaikin keinoin. Elimistösi menee niin sanotusti säästöliekille. Säästöliekissä energiankulutus vähenee ja aineenvaihdunta hidastuu eikä paino tällöin putoa. Kaikki ylimääräinen liike vähenee ja sitä myötä myös kulutus heikkenee. Aineenvaihdunnan hidastuessa keho ei suostu enää luovuttamaan rasvaa, vaan alkaa ottaa energiaa mm. lihaksista. Yleisin ja suurin virhe painonpudottajille on tässä tilanteessa vähentää kaloreita entisestään.
Liian vähäisen syömisen vuoksi lihasmassasi katoaa ja syömiseen liittyvät mielitekosi kasvavat. Jos saat energiaa syömisistäsi liian vähän, liikkuminenkaan ei huvita. Varoituskellojen pitäi…