Siirry pääsisältöön

TARVITSEEKO LIIKUNNASSA OLLA TAVOITTEITA?






Yksi ryhmä on sitä mieltä, että liikunnan pitää olla kivaa, vapauttaa arjesta, töistä tai ties mistä ilman, että siinä on mitään tavoitteellista. Kunhan treenataan huvikseen. Ehkä näissä tapauksissa tavoitteista puhuminenkin ikään kuin tappaa kaiken liikkumisen nautinnon ja kaikesta liikkumisesta tulisi vain pakonomaista puurtamista.

Toinen ryhmä taas on sitä mieltä, että eihän mitään kannata edes tehdä ellei ole tavoitteita. Eihän silloin missään ole mitään järkeä! Miten voi kehittyä jos ei ole tavoitteita?

Itse olen sitä mieltä, että olipa tapasi liikkua miten tahansa luo itsellesi tavoite!

Tavoite kannustaa, kunhan se ei ole liian kaukainen. Jos rima on liian korkealla, into lopahtaa varmasti. Tavoite voi olla jokin yksi pienikin asia, jonka haluat tietyn ajan sisällä saavuttaa. Vaara liikuntamotivaation hiipumisesta on huomattavasti pienempi kuin itselleen on asettanut jonkin tavoitteen. Tavoite voi olla esim. kunnon parantaminen, lihasvoiman lisääminen, jonkin harjoitteen tai lajin oppiminen, hyötyliikunnan lisääminen, painon pudottaminen tai kehonmuokkaus. Tavoite voi olla mitä vaan mitä kukakin liikunnasta elämäänsä hakee.

Usein ihmisille käy niin, että liikunnasta innostuu ajoittain kovastikin ja sitten se syystä tai toisesta lopahtaa. Usein lopahtamisen syynä on motivaation puute. Motivaation puute taas johtuu usein siitä, että liikkumisella ei ole tavoitetta ja päämäärää. Liikkumisesta tulee onnistumisen kokemuksia kun pääsee asettamaansa tavoitteeseen ja tämä motivoi taas uuteen tavoitteeseen.

Mikä on sinun tavoitteesi?

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

VÄSYTTÄÄKÖ RUOKAILUN JÄLKEEN?

NYT RULLATAAN!

Kiristää ja kipuilee, pitäisikö mennä hierojalle? Venyttely ei tuota tulosta, liikkuvuus ei parane eikä jäykkyydet lähde. Mitä jos hankkisit itsellesi rullan? Voit säästyä parhaimmassa tapauksessa hierontakäynneiltä ja mikä parasta, voit rullailla milloin vaan ilman ajanvarausta ja ihan ilmaiseksi.
Suurimmalla osalla meistä on, ainakin joskus, lihaksissaan triggerpisteitä eli ärtyneitä kipukohtia. Varsinkin liikkumattomuus ja liika istuminen aiheuttaa lihasten jumiutumista ja huonoa toimivuutta. Mutta näin käy myös aktiivisen liikunnan harrastajankin, mikäli ei satsata kehonhuoltoon. Rullauksella saadaan avattua näitä jumitiloja ja sitä myöten parannetaan kehon liikkuvuutta, mutta myös lihasten voimantuottokykyä.
Vaikka sinulla ei olisi kiputiloja eikä liikkuvuusongelmia, suosittelen silti käyttämään rullausta. Paremman voimantuoton lisäksi rullaus vähentää lihaskipuja, auttaa palautumisessa ja parantaa jopa ryhtiä. Kehonhuoltoa ei siis pidä aloittaa vasta kipujen ilmaannuttua.

Rull…

PALJONKO PITÄÄ SYÖDÄ?

Nyt ei puhuta laihduttamisesta eikä lihasmassan kasvattamisesta, vaan yleisesti päivittäisestä energiantarpeesta.
Kaikki tarvitsevat energiaa, vaikka tarkempi määrä onkin yksilöllistä. Energian tarve on se määrä energiaa, joka pitää kehosi painon, koostumuksen ja fyysisen aktiivisuutesi hyvää terveyttä ylläpitävällä tasolla. Tarvitset energiaa perusaineenvaihduntaan (jotta sydän sykkii, keuhkot toimivat, entsyymejä ja hormoneja syntyy jne.), ruoan aiheuttamaan lämmöntuottoon, liikkumiseen ja kaikkeen muuhun tekemiseen. Energiantarpeeseen vaikuttaa mm. sukupuoli, ikä, paino, lihasmassa ja liikunnan määrä. Mitä nuorempi, mitä enemmän lihasmassaa, mitä enemmän painoa ja mitä enemmän liikkuu, sitä suurempi on perusaineenvaihdunta ja sitä suurempi on päivittäinen energiantarve.
Suurin osa energiastasi kuluu perusaineenvaihduntaan ja kun tähän lisätään fyysinen aktiivisuutesi, saadaan päivittäinen energiantarpeesi. Kokonaisuuteen vaikuttaa paljon muukin päivän aktiivisuus kuin liikunta, ku…