Siirry pääsisältöön

10 VINKKIÄ MOTIVAATION SÄILYTTÄMISEKSI





Elokuun puoliväli on ohitettu ja suurimalla osalla alkaakin lomat olla jo takana. Kuntosalit ja lenkkipolut täyttyvät uusista innokkaista liikunnanharrastajista ja tavoitteet odottavat saavuttamista. Onneksi olkoon mikäli kuulut tähän joukkoon! 

Valitettavan usein tuo alkuinnostus kuitenkin lopahtaa jo reilun kuukauden kuluttua, joten tässä muutama huomionarvoinen vinkki motivaation säilyttämiselle.

1. Palkkaa itsellesi personal trainer!
Valmentajan avulla voit aloittaa liikunnan turvallisesti ja tehokkaasti ja saat varmasti tuloksia. Suurin syy aloitetun liikunnan lopettamiselle on, ettei tuloksia synny.

2. Älä ahnehdi!
 Jos lähdet liikkeelle liian kovalla tahdilla, väsyt ja motivaatio lopahtaa. Ei siis tarvitse osallistua    jokaiselle jumppatunnille tai käydä joka päivä kuntosalilla. 

3. Keskity treeniin!
Keskity siihen mitä teet ja tee se kunnolla. Kovin mimmi tai jätkä kuntosalilla ei ole se, joka nostaa eniten rautaa vaan se, joka hallitsee oikeanlaisen tekniikan.

4. Muista myös levätä! 
Palautuminen ja lihasten kasvu tapahtuu levossa.

5. Syö hyvin ja tarpeeksi!
Ilman energiaa ei kukaan jaksa liikkua.

6. Valitse sellainen liikuntamuoto mistä itse pidät!
Älä siis mene vain jos kaveri haluaa, vaan mieti mitä itse haluat.

7. Aseta itsellesi tavoitteita, myös välitavoitteita!
Pidä tavoitteet konkreettisina ja helposti saavutettavina. Älä ajattele vain kiloja tai senttejä, vaan myös mitä voit tehdä tavoitteesi päästyäsi ja miksi haluat päästä tavoitteeseesi.

8. Anna itsellesi aikaa!
Oma aika on tärkeä voimavara. Käsittele omaa aikaa yhtä tärkeänä asiana kuin muitakin velvoitteitasi.  Liikuntaharrastuksella saat varmasti hetkeksi aivot narikkaan.

9. Älä anna periksi!
Liikunnan aloittaminen ei ole vaikeinta, vaan sen jatkaminen. Muista, että vaikka antaisitkin hetkellisesti periksi, sen ei tarvitse olla lopullista.


10. Tuntuuko liian hankalalta? 
 Palaa kohtaan 1.


Motivaatio löytyy sisältäsi, ei ulkopuoleltasi!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

VÄSYTTÄÄKÖ RUOKAILUN JÄLKEEN?

PALJONKO PITÄÄ SYÖDÄ?

Nyt ei puhuta laihduttamisesta eikä lihasmassan kasvattamisesta, vaan yleisesti päivittäisestä energiantarpeesta.
Kaikki tarvitsevat energiaa, vaikka tarkempi määrä onkin yksilöllistä. Energian tarve on se määrä energiaa, joka pitää kehosi painon, koostumuksen ja fyysisen aktiivisuutesi hyvää terveyttä ylläpitävällä tasolla. Tarvitset energiaa perusaineenvaihduntaan (jotta sydän sykkii, keuhkot toimivat, entsyymejä ja hormoneja syntyy jne.), ruoan aiheuttamaan lämmöntuottoon, liikkumiseen ja kaikkeen muuhun tekemiseen. Energiantarpeeseen vaikuttaa mm. sukupuoli, ikä, paino, lihasmassa ja liikunnan määrä. Mitä nuorempi, mitä enemmän lihasmassaa, mitä enemmän painoa ja mitä enemmän liikkuu, sitä suurempi on perusaineenvaihdunta ja sitä suurempi on päivittäinen energiantarve.
Suurin osa energiastasi kuluu perusaineenvaihduntaan ja kun tähän lisätään fyysinen aktiivisuutesi, saadaan päivittäinen energiantarpeesi. Kokonaisuuteen vaikuttaa paljon muukin päivän aktiivisuus kuin liikunta, ku…

SYÖTKÖ LIIAN VÄHÄN?

Luulitko, että mitä vähemmän syöt, sitä tehokkaammin laihdut? Totuus on se, että liian vähäisen syömisen seurauksena painonpudotus voi tyssätä heti alkuunsa tai ainakin hidastua oleellisesti. Lihasmassasta on turha haaveillakaan liian vähäisellä syömisellä.
Kun kehosi huomaa, että ravintoa on saatavilla liian niukasti, se tarrautuu jäljellä oleviin energiavarastoihinsa kaikin keinoin. Elimistösi menee niin sanotusti säästöliekille. Säästöliekissä energiankulutus vähenee ja aineenvaihdunta hidastuu eikä paino tällöin putoa. Kaikki ylimääräinen liike vähenee ja sitä myötä myös kulutus heikkenee. Aineenvaihdunnan hidastuessa keho ei suostu enää luovuttamaan rasvaa, vaan alkaa ottaa energiaa mm. lihaksista. Yleisin ja suurin virhe painonpudottajille on tässä tilanteessa vähentää kaloreita entisestään.
Liian vähäisen syömisen vuoksi lihasmassasi katoaa ja syömiseen liittyvät mielitekosi kasvavat. Jos saat energiaa syömisistäsi liian vähän, liikkuminenkaan ei huvita. Varoituskellojen pitäi…